alltomrelationer.blogg.se

[email protected]

Kan människor förändras?

Publicerad 2014-12-12 14:34:00 i Coaching, Destruktiva relationer,

Jag skulle vilja säga både ja och nej på den frågan.
 
Ja människor kan förändras, men det krävs vilja och insikt som måste komma genuint från personen själv. 
Du kan inte få hen att sluta dricka. Du kan inte tvinga hen att sluta med dåliga vanor som rökning och du kan inte få hen att sluta med sin psykiska eller fysiska misshandel gentemot dig om inte personen i fråga ser det som ett problem och är villig att jobba med sig själv.
Man kan inte heller tvinga folk till insikt, det man kan göra är att fråga sig själv om det är värt konsekvenserna det ger av att leva med det?
 
Hur påverkar det dig?
Hur många % av tiden mår du faktiskt bra i relationen? Lever du bara på de få ljusa stunderna?
Är du inte värd mer? och vad är det som gör att du inte tror att du förtjänar bättre isåfall? 
 
Om det hade varit din vän som var i den relation du befinner dig i skulle du tycka att din partners beteende var okej då? 
Och vilka råd skulle du isåfall ge till hen?
 
 
Om ni tänker efter och märker att det har varit alldeles för många tomma löften om förändring och förbättring men väldigt lite verkstad så börja ifrågasätt. Hoppas inte på något som inte kommer att ske även om jag vet att man inte vill något hellre när man är i den sitsen.
Det är viktigt att fokusera på rätt saker och vara medveten om vad man kan påveka och inte. Så om du inte kan påverka din partner, vilka är alternativen då? Du måste själv känna efter och fatta beslutet om det är värt att stanna kvar eller inte. Men glöm inte bort dig själv. Du är den viktigaste personen i ditt liv!
Viktigt att också veta att personen måste vilja förändras för sin egen skull och inte för din. Gör man inte det för sig själv så kommer man trilla tillbaka efter ett litet tag och upprepa samma mönster. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Mitt namn är Emelie och jag pluggar mitt andra år av tre till relationsterapeut. Den här bloggen kommer därför att handla om relationer, både hur du skapar och vårdar dem samt mina egna erfarenheter. Jag är diplomerad coach med kognitiv inriktning så bloggen kommer även att användas till att hjälpa er som har frågor kring relationer eller behöver hjälp och stöd.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela