alltomrelationer.blogg.se

[email protected]

Självrespekt

Publicerad 2015-02-12 12:48:00 i Coaching, Destruktiva relationer,

Jag har på senaste börjat reflektera en del över vilka människor som finns mitt liv och hur de påverkar mig.
De flesta relationer jag har ger mig positiv energi och är därför givande och utvecklande, sedan fanns det en liten klick som gjorde mig illa till mods varje gång vi skulle umgås. 
Jag insåg att det gav mig mer ångest att umgås med dessa människor än vad det gjorde mig glad!
Jag hade länge tänkt att det var jag som inte borde ta det så allvarligt när jag kände mig orättvist behandlad och förminskade mina egna känslor över det hela. Sedan kom det två obefogade smällar på raken som fick mig att vakna upp rejält och faktiskt ta avstånd helt.
 
Jag borde ha gjort detta tidigare. Så min fråga till er är, sätter ni gränser?
 
Man lär nämligen andra människor hur de ska behandla en. Givetvis har folk ett eget ansvar över hur de väljer att förhålla sig till andra MEN: Hur andra människor behandlar dig är ofta en reflektion av hur mycket du känner att du respekterar dig själv.
 
Sätt gränser och börja säga ifrån. När någon kliver över din gräns och det inte känns bra så säg ifrån vänligt men bestämt. Sluta ifrågasätt den jobbiga känslan och ta den på allvar, om något känns fel finns det en anledning till det. Klarar folk inte av det eller inte respekterar dina gränser så gör det klart att sånt inte accpeteras eller lämna. Vissa saker ska inte kompromissas på, ditt värde är en av dem.
Detta gäller allt från vänskapsrelationer till kärleksrelationer och är det absolut bästa tipset om man inte vill bli tagen för givet.
 
Ni kommer märka sakta med säkert att ni får den respekten ni förtjänar när ni börjar ge den till er själva.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Mitt namn är Emelie och jag pluggar mitt andra år av tre till relationsterapeut. Den här bloggen kommer därför att handla om relationer, både hur du skapar och vårdar dem samt mina egna erfarenheter. Jag är diplomerad coach med kognitiv inriktning så bloggen kommer även att användas till att hjälpa er som har frågor kring relationer eller behöver hjälp och stöd.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela