alltomrelationer.blogg.se

[email protected]

I am what ever I believe me to be

Publicerad 2015-01-12 20:33:00 i Allmänt, Tankens kraft,



Jag vill fortsätta på spåret som vi pratade om sist, om det här med perspektiv på livet och hur man kan tänka etc.
Många pratar om att ''ta kontroll över sitt liv!'' men hur gör man det då? och vad innebär kontroll?
 
Jag säger inte att det är lätt utan det är något man måste öva på hela tiden. Alla kommer ha dippar oavsett men livet behöver inte bli jobbigare än nödvändigt. 
Man kan se det så här: omständigheter och händelser påverkar oss utifrån. Man reagerar med en tanke som skapar en känsla som leder till en handling. Allt i livet är vad vi tänker om det. Jag är vad jag tror om mig själv, andra människor är vad jag tänker om dom och så vidare. Återigen handlar det om perspektiv. Det finns inget facit eller fakta på sånt utan det handlar om ens eget synsätt.  Har ni tänkt på det? Mitt sätt att se på saker och mina övertygelser blir alltså min sanning. 
Därför är det så viktigt att välja bra tankar i så stor mån det går för sin egen skull. Ju bättre tanke --> ju bättre känsla --> ju bättre resultat. 
 
 
Hur väljer man bättre tankar?
Genom att stanna upp, ifrågasätta den spontana tanken och inse att man inte är sina tankar och känslor. Dom äger inte dig.
 
Börja acceptera saker för vad de är och sluta kriga mot verkligheten. Det gör en bara bitter och får en att känna sig maktlös och uppgiven. Acceptera läget och ändra sedan förhållningssätt. 
Strävar man efter att bli medveten på det här sättet så tar man i allra högsta grad kontroll över sitt liv. Man tar på så sätt ansvar för sig själv. För sina tankar, känslor och sitt eget välmående. 
 
 
 
 
 
 

Om

Min profilbild

Hej! Mitt namn är Emelie och jag pluggar mitt andra år av tre till relationsterapeut. Den här bloggen kommer därför att handla om relationer, både hur du skapar och vårdar dem samt mina egna erfarenheter. Jag är diplomerad coach med kognitiv inriktning så bloggen kommer även att användas till att hjälpa er som har frågor kring relationer eller behöver hjälp och stöd.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela